Какво е паник атака?

Това е трудно обясним, мъчителен пристъп на силна тревога. Съпровожда се от страх, в съчетание с различни вегетативни (соматични) симптоми. В тази статия ще разгледаме въпроса какво е паник атака и как може да я спрем.

Panic Attack: това може да бъдат внезапен световъртеж, учестено сърцебиене, необясним страх, че ще се случи най-страшното.

Паническите атаки са истински бич за жителите на големите градове и особено често от тях страдат младите момичета. Учените казват, че средната възраст на страдащите от паник атаки е 20-30 години. Този безпричинен страх е съпроводен от неприятни усещания като студена пот, силно сърцебиене, недостиг на въздух, треперене на крайниците, болка в гърдите, затруднено дишане и др. Симптомите могат да бъдат най-различни, но основното е, че те следва да отминават за 5-20 минути. Диагноза вследствие на паническа атака не може да бъде поставена само при симптоматика: лекарите следва да бъдат убедени, че причината за симптомите е някакво друго заболяване (например патология на сърцето).

Същност

Самото паническо разствойство обикновено не причинява някаква вреда.

Симптомите са крайно неприятни, но отшумяват сравнително бързо. Основното притеснение е свързано с това, че паническата атака ще се повтори: ако тя се е случила в метрото например, за този човек, слизането отново в метрото става проблематично.

Този страх може да бъде „самосбъдващ се“: човек изпитва напрежение и под влияние на стреса паник атаката се повтаря отново. В много тежки случаи може да се формира  агорафобия – състояние, когато всяко взаимодействие с обществото предизвиква пристъп на голям страх и дискомфорт и човекът е принуден да се изолира в затворено помещение, далеч от външни хора.

Какво е този вид атака от гледна точка на физиологията? Паник атаката представлява неоправдано рязък отговор на нервната система спрямо външен дразнител. Често той реално съвсем не е опасен и в действителност не застрашава с нищо. Всички нейни симптоми представляват защитния механизъм: „бий се или бягай“. Той се задейства автоматично, при среща с мечка в гората, например. В този конкретен пример, действително страхът има сериозно място, а учестеното сърцебиене дава възможност да тичаме по-бързо. В същото време, този механизъм, по необяснима причина, понякога се задейства и „без мечката“, т.е. без видима причина.

Как да овладеем паническата атака

Симптоматика

Пристъпът наистина прилича на атака. Внезапно състояние, което се увеличава като лавина през първите минути, обикновено достига своя връх в първите 5-10 минути и след това постепенно намалява. Като цяло състоянието на емоционален и физически дискомфорт може да отнеме от 10 минути до един час или повече.  След паническа атака, като правило, от известно време има чувство за „опустошение“, летаргия и „слабост“.

Състояния на паник атака

Обикновено най-трудното при атака на паника е преживяването на „вегетативните“ състояния. Те могат да бъдат разнообразни, но винаги изключително болезнени на фона на силна тревога. Самото безпокойство, паниката, която изпитва човек, може да се приеме за даденост като въпрос.  „Кой не се страхува, ако сърцето иска да изскочи от гърдите“. Въпреки това, високото ниво на тревожност, чувството за заплаха и паниката са в основата на всички други явления и се проявяват едновременно с телесни симптоми.

Един от най-честите варианти на вегетативна дисфункция при паник атаки е видът на сърдечно-съдовата криза. Когато има дискомфорт в сърцето или очевиден сърдечен ритъм с усещане за „прекъсване“, усещане за повишено кръвно налягане или дори реалното му повишение. В психо-кардиологичната практика се счита за научно доказано, че повишаването на кръвното налягане при такива епизоди, дори при здрави хора може да достигне до 180 mmHg.

Разбира се, това се отнася до систоличното, „горно“ налягане, диастолично, „по-ниско“, обикновено се покачва средно не повече от 100 mm Hg. Което е характеристика на такива „емоционални“ кризи. Това не се счита за хипертония, а лечението се извършва в посока на невротично разстройство, т.е. пристъпи на паник атаки.

Стоп на паническата атака

Започва атаката? Какво да предприемем

  • Ако усещате, че Ви връхлита пристъп на необяснима тревожност, направете 10 дълбоки вдишвания в найлонов или хартие плик. Сигурно сте го виждали по американските филми при страх от летене. Взеемете плик и просто вдишайте и издишайте спокойно в него десетина пъти. Така  ще се справите с пристъпа и ще стабилизирате дишането и пулса
  • След това започнете да броите бавно до 30. Желателно е да броите реални предмети – колите навън, пешеходците, копчетата на сакото си или прозорците на някой блок. Така ще изместите фокуса на ума си и той ще е „зает“ с друга задача, а не да обслужва атаката
  • Останете на стационарни и спокойни. Не се движете и най-хубаво седнете за малко. Ограничете движенията до минимум. Това ще Ви помогне да концентрирате вниманието си върху това, което броите, а не на вътрешните усещания на напрежение
  • След като мине паническия пристъп, поговорете с някого. Темата е без значение. Можете да се обърнете към непознат минувач, да го попитате за посоката до сприката на метро, или някой магазин. Самият разговор ще отвлече вниманието от вътрешното напрежение и ще Ви върне обратно в социалния свят

Продукт за лечение

След като овладеете паническия пристъп е добре да помислите за лечението на тези panic атаки. Нутривижън предлага ефикасен продукт за справяне с този така неприятен проблем. Обърнете се към наш консултант и поговорете за капките Panic Stop. Те са рационално решение за панически състояния и атаки. Продуктът е на билкова основа и подпомага функциите на нервната система. Panic Stop е хранителна добавка, одобрена за свободна продажба у нас без рецепта. Паник Стоп бързо преодолява напрежението, паническото разстройство, тревожността, стреса,  прмеумората и безсънието.

Какво съдържа продуктът за панически атаки

  • Извлек от жълт кантарион. Той подпомага емоционалния баланс и намалява осезаемо тревожността
  • Цветове и листа на пасифлора.  Te въздействаt благоприятно при безпокойство, тревожност и безсъние. Пасифлората подпомага отпускането на тялото от напрежението от деня
  • Екстракт от листа на горчив портокал. Те имат общо успокояващо действие и намаляват тревожността и напрежението
  • Магнезий – доказан елемент, който допринася за емоционалното равновесие на човека. Магнезият успешно релаксира мускулите на тялото, подобрява съня и намалява стреса

Поръчайте от тук
Задълбочена информация можете да видите тук!

Вашият коментар